ميلياردری از نوانخانه

ميلياردری از نوانخانه
لئوناردو دل وکیو متولد 22 مه سال 1935 در میلان ایتالیا، موسس و ريیس شرکت لوکسوتیکا، طراح و سازنده قاب‌های با کیفیت عینک است. این کارآفرین ایتالیایی با ثروت 3/6 میلیارد دلاري در جایگاه هفتاد و یکم ثروتمندان دنیا قرار دارد.
لئوناردو دل وکیو متولد 22 مه سال 1935 در میلان ایتالیا، موسس و ريیس شرکت لوکسوتیکا، طراح و سازنده قاب‌های با کیفیت عینک است. این کارآفرین ایتالیایی با ثروت 3/6 میلیارد دلاري در جایگاه هفتاد و یکم ثروتمندان دنیا قرار دارد.
لئوناردو دل وکیو فرزند خانواده‌ای بسیار فقیر بود. پدر او پنج ماه قبل از تولد لئوناردو از دنیا رفت و مادرش به دلیل اینکه قادر به تامین مالی زندگی او نبود، لئوناردو را به یک نوانخانه سپرد. دل وکیو کار خود را با کارآموزی در یک کارگاه رنگ و ابزار در میلان شروع کرد، اما تصمیم گرفت مهارت‌های فلزکاری خود را برای ساخت قطعات عینک به کار گیرد. به همین دلیل لئونارد و در سال 1961 به آگوردو در استان بلونو كه مرکز اصلی بسیاری از صنایع عینک در ایتالیا بود، نقل مکان کرد. دل وکیو شرکت لوکسوتیکا را به همراه شرکایش و با 40 کارگر که از میلان آورده بود، در سال 1961 در آگوردو راه‌اندازی کرد. او در سال 1967 تحت برند لوکسوتیکا شروع به فروش قاب کامل عینک کرد. این کار به دلیل مهارت، باریک بینی و توانایی کارکنان شرکت به موفقیت خوبی دست یافت.
لئوناردو به تدریج متوجه شده بود که نیاز به گسترش زنجیره تامین و کانال‌های فروش به شکل عمودی را دارد و به همین دلیل در سال 1974 شرکت توزیع‌کننده اسکارون را برای شرکت خرید. شرکت در سال 1981 نخستین شرکت تابعه خود را در آلمان برپا کرد که اولین گام در گسترش سریع بین‌المللی شرکت محسوب می‌شد. همچنین اولین گام انجام معاملات گرفتن حق امتیاز در سال 1988 با گرفتن حق امتیاز جورجیو آرمانی شروع شد.
لوکسوتیکا در سال 1990 وارد بازار بورس نیویوک و در سال 2000 وارد بازار بورس میلان شد و در سال 2003 به شاخص MIB-30 پیوست. پیوستن به این لیست معتبر باعث افزایش قدرت شرکت در خریدن برندهای دیگر شد. شرکت خرید برندهای معروف را با خرید برند ایتالیایی وگ (Vogue)، برندی در زمینه مد و کالاهای لوکس، در سال 1993 آغاز کرد. لوکسوتیکا شرکت پرسول (Persol)‌، شرکت ایتالیایی در زمینه تولید عینک و شرکت کفش آمریکا (مالک فروشگاه‌های لنزکرفتر) را در سال 1995 خرید. این شرکت همچنين برند ری‌بن (Ray-Ban) را در صنعت عینک در سال 1999 و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سان‌هات را در سال 2001 تحت کنترل خود گرفت. لوکسوتیکا که به دنبال گسترش بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود بود، فروشگاه زنجیره‌ای عینک فروشی OPSM (تامین‌کننده پیشتاز عینک در استرالیا و نیوزیلند) در سال 2003، پرل ویژن در سال 2004، سورفیر در سال 2006 و کول نشنال در سال 2004 را نیز خرید. این شرکت همچنین شرکت اوکلی (Oakley) در کالیفرنیا را در نوامبر 2007 خریده است. لوکسوتیکا محصولاتی چون عینک‌های آفتابی، عینک‌های ورزشی و مخصوص اسکی، ساعت، لباس، کوله‌پشتی، کفش و غیره تولید می‌کند.
در حال حاضر لوکسوتیکا بزرگ‌ترین شرکت تامین‌کننده انواع عینک در جهان است که بیشتر با برندهای معروف پرسول، ری‌بن و اوکلی شناخته می‌شود. لوکسوتیکا در دو حوزه اصلی تولید عینک و توزیع عمده یا از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع‌کننده فعالیت می‌کند. این شرکت همچنین برای برندهای طراحی چون شانل و پرادا و تحت لیسانس این شرکت‌ها طرح‌های آنها را تولید می‌کند. لوکسوتیکا با بیش از 60 هزار کارمند در سال 2009 درآمدی بیش از 5 میلیارد دلار و سودی بیش از 314 میلیون دلار کسب کرده بود. سهام این شرکت در سال گذشته به میزان 34 درصد کاهش داشت.
لئوناردو دل وکیو همچنان در سن 75 سالگی ریاست این شرکت بزرگ را با بیش از 6000 فروشگاه زنجیره‌ای در سرتاسر دنیا بر عهده دارد. دل وکیو تاکنون جوایز و عناوین مختلفی را از آن خود کرده است. او در سال 1986 عنوان «شوالیه کسب‌وکار» را دریافت کرد. او همچنین مدرک افتخاری مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه سافوسکاری در ونیز (در سال 1995)، مدرک مهندسی مدیریت از دانشگاه اودین در سال 2002، مدرک مهندسی مواد از دانشگاه پلی تکنیک میلان در سال 2006 و مدرک کارشناسی ارشد افتخاری اقتصاد بین‌الملل از MIB را در سال 1999 دریافت کرده است.
الهام جوادی

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۳:۱۳ قبل از ظهر
نظرات (1)

شبنم  ۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱:۴۸:۵۴ بعد از ظهر

عجب فیروزه ای ، طراحیش هم حرف نداره ، راستی شما تا حالا کجا بودین ؟؟؟

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد