برند تامي، نامی آشنا در مد و تجارت

برند تامي، نامی آشنا در مد و تجارت
در 24 مارس سال 1951، در شهر کوچک الميرا در ايالت نيويورک پسري به نام تامي هيلفايگر متولد شد. او در يک خانواده روسي کاتوليک بزرگ شد. تامي دومين فرزند از نه فرزند خانواده بود و از سنين جواني به مد و لباس علاقه داشت و مي‌دانست که در آينده در اين زمينه کار خواهد کرد.
در 24 مارس سال 1951، در شهر کوچک الميرا در ايالت نيويورک پسري به نام تامي هيلفايگر متولد شد. او در يک خانواده روسي کاتوليک بزرگ شد. تامي دومين فرزند از نه فرزند خانواده بود و از سنين جواني به مد و لباس علاقه داشت و مي‌دانست که در آينده در اين زمينه کار خواهد کرد.
تامي استعدادي ذاتي در مد و تجارت داشت و همان‌طور که به تحصيل ادامه مي‌داد، در سال 1969 هنگامي که 18 ساله بود، تصميم گرفت تا فروشگاه لباس کوچکي را افتتاح کند. او کار خود را با 150 دلار آغاز کرد و اولين محصولاتش 20 جفت شلوار جين بودند. تامي ظاهرا از همان سنين جواني حس و درک تجاري ذاتي بسيار خوبي داشت.
تامي هميشه با هدف کالايي براي مردم کار مي‌کرد (همان چيزي که در آگهي‌هاي بعد او ديده مي‌شود). او فروشگاهي با نام «مکاني براي مردم» را در شمال ايالت نيويورک افتتاح کرد که بيشتر نوجوانان از آن استقبال مي‌کردند و آن مکان محلي هيجان انگيز براي آنها بود. پس از مدتي تعداد آن فروشگاه ها را به ده فروشگاه رساند.
او هر هفته به شهر نيويورك مي‌رفت تا شلوارهاي جين و مدل شلوارهايي را که از زير زانو گشاد مي‌شد و در شهر او وجود نداشت، تهيه کند و آنها را در فروشگاه خود به فروش برساند. مردم آن‌طور که انتظار مي‌رفت، از اين شيوه استقبال نکردند و هنگامي‌که هيلفايگر 25 ساله بود، فروشگاه هاي «مکاني براي مردم» با شکست مواجه شد، اما او پس از اين عدم موفقيت، تجربه خوبي کسب کرد و در سال 1979 به همراه همسرش سوزي به شهر نيويورک سفر کرد تا شانس خود را در طراحي لباس امتحان کند.
او مدتي به‌عنوان دستيار دو طراح بزرگ و برجسته، کالوين کلين و پري اليز به آنها کمک کرد.
هيلفايگر در نيويورک با «موهان مورجاني» كه امتياز طراحي شلوار جين «گلوريا‌ وندربيلت» (Gloria Vanderbilt) را داشت، ملاقات کرد. مورجاني چون در حال ورشکستگي بود، شرکت را به قيمت بسيار پاييني مي‌فروخت. پس تامي به كمك دو تن از دوستانش اين شرکت را خريداري کرد و يك سال بعد آن را با نام کمپاني تامي هيلفايگر(Tommy Hilfiger Inc) به ثبت رساند و از سال 1982 تا 1989 رييس اين شرکت بود. طرح هاي هيلفايگر باعث شهرت شرکت شد و او را به برند معروفي در جهان بدل کرد.تامي هيلفايگر از سال 1984 لباس‌هايي با برند تامي طراحي ‌کرد و برند مخصوص خود را در سال 1985 افتتاح کرد. او در حال حاضر (از سال 1992) مدير اين شرکت، رييس افتخاري هيات‌مديره (از سال 1994) و طراح اصلي کمپاني است.
هيلفايگر شرکت خود را که کارش را از لباس‌هاي ورزشي و جين آغاز کرده بود، به انواع لباس‌هاي مردانه و کت و شلوار، لباس‌هاي زنانه، بچه گانه، کفش، عينک، عطر و لوازم منزل گسترش داد. هيلفايگر در اوايل کارش و در نخستين تبليغ خود اعلام کرده بود که او در کنار پري اليز، رالف لورن و کالوين کلين، بزرگ‌ترين طراحان مردانه آمريکايي را تشکيل مي‌دهند. اين تبليغ سه ميليون دلار براي او خرج داشت. اگرچه اين ادعا در آن زمان زود بود، اما از حقيقت دور نبود و او پس از مدتي به يکي از معروف‌ترين و بهترين طراحان آمريکايي بدل شد. فروش لباس‌هاي تامي هيلفايگر در سال 1990 به 25 ميليون دلار رسيد.
تامي در اولين دور جوايز مد و موسيقي VH1 که در سال 1995 برگزار شد، جايزه طراح برتر را دريافت کرد و در همين سال انجمن طراحان مد آمريکا او را به عنوان بهترين طراح مردانه سال 1997 انتخاب کرد.
در سال 1998 کالج طراحي پارسونز در نيويورک به او جايزه طراح سال را اهدا کرد. هيلفايگر جوايز بسياري هم از مراسم «في‌في» که اسکار عطر محسوب مي‌شود، دريافت کرده است. در سال 2002 نيز تامي به عنوان طراح برتر بين‌المللي سال مجله مردانه GQ انتخاب شد.
برند تامي هيلفايگر بيشتر با نام تامي مشهور است. تامي که از همسرش جدا شده است، به همراه چهار فرزند خود در گرينويچ زندگي مي‌کند و تعطيلات خود را در يک خانه تابستاني در جزيره موستيک در درياي کارائيب مي‌گذراند.
تامي در سال 2006 کمپاني خود را به دليل خسته شدن از فروش، به مبلغ 6/1 ميليارد دلار به يک شرکت سرمايه‌گذاري خصوصي به نام «آپاکس» فروخت. حدود سه ماه قبل نيز مالک جديد کلوين کلاين، شرکت تامي را با سه ميليارد دلار از آن خود کرد.
مجله پوشاک زنانه «WWD» اخيرا ليست سالانه 100 برند مشهور دنيا را اعلام کرد که تامي هيلفياگر، در اين ليست در رديف نخست قرار گرفت.
در حال حاضر هيلفايگر علاوه بر بيش از 40 برند لباس، محصولاتي از قبيل عطر، کمربند، روتختي، لوازم منزل و لوازم آرايشي را در بيش از 60 کشور جهان، در آمريکاي جنوبي، اروپا، آمريکاي مرکزي و شمالي، ژاپن و هنگ‌کنگ توزيع مي‌کند و امپراتوري هيلفايگر بيش از 5/1 ميليارد دلار در سال درآمد دارد.
تامي هيلفايگر نامي بسيار آشنا در دنياي مد و يکي از بزرگ‌ترين و مشهورترين طراحان دنيا است. محصولات متنوع او در کشورهاي مختلف دنيا از جمله ايران به فروش مي‌رسد و شعبه مرکزي آن در آمستردام هلند قرار گرفته است.
کوشان غلامی
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۵۱:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد